
5 Mos 30:10–14; Kol 1:15–20; Luk 10:25–37
En skolklass skulle dramatisera liknelsen om den barmhärtige samariern. Först skulle rollerna besättas. Rövare var inte så svårt att hitta. Levitens och prästens roll gick också att besätta, värdens likaså. Samaritens roll gick till klassens mest populära person. Däremot var det ingen som ville spela den slagne mannen. Vilken av personerna känner vi igen oss själva i? Vad gör jag om jag ser att jag bäst kvalificerar mig för levitens och prästens roll?
Om samariten säger liknelsen att han fylldes av medlidande med den slagne. Det är ett starkt uttryck, som evangeliet bara använder om Gud och Jesus.
Så har också den tidiga kyrkan förstått denna liknelse. Den gode samariten är en bild av Jesus. Den slagne mannen är helt enkelt människan, som överfallits av synden och inte kan bota sig själv.
Värdshuset blir en bild för kyrkan. De två mynten som samariten betalar med är det pris som Jesus betalat för att den slagna människan skall botas till kropp och själ. Samariten säger att han skall komma tillbaka. Vi tror att Jesus en gång skall återkomma och få det sista ordet.
”Gå du och gör som han” sade Jesus till den laglärde. Det betyder alltså inte bara att visa medlidande utan också att ta emot barmhärtighet. Ibland är det svårare att ta emot barmhärtighet, än att ge den till andra. Någon har sagt: Det finns bara en väg in i kyrkan, där vi helas, och det är akutintaget. Det motsvaras av dopet, biktstolen och den dagliga omvändelsen.
p. Ingmar Svanteson OSB
