
Robert Barron; översättning Mirjam Larsdotter Carlehöjd OSB; Veritas förlag, 2025
Robert Barron är sedan några år katolsk biskop i Winona-Rochester i Minnesota i USA. Med sin medieorganisation Word on Fire och med filmserier som Catholicism (som även finns i svensk utgåva) har han blivit känd som apologet och förkunnare. I denna bok framträder han även som bibelutläggare.
Det är Gamla testamentets historiska böcker (utom Krönikeböckerna) som behandlas. Även några av de deuterokanoniska böckerna finns med. Utgångspunkten är den historisk-kritiska bibelsynen, enligt vilken Bibeln har en historisk mening som är tillgänglig för alla oavsett tro. Barrons inledning är ett utmärkt försvar för att läsa Bibeln på detta sätt. Men därutöver har den även en djupare, andlig innebörd och det är den som står i centrum för författaren. Frågan är: Vad vill Gud säga oss i dessa texter, som i mycket måste framstå som främmande, ibland nästan motbjudande?
Barron tar hjälp av främst kyrkofäderna, vilkas bibelkommentarer och predikningar erbjuder ett rikt material. Augustinus intar, inte oväntat, första platsen, men även Origenes finns med. I litteraturförteckningen har översättaren lagt till de svenska översättningar som finns (de är nu ganska många). Därnäst är det främst Thomas av Aquino, men också teologer och förkunnare från senare tider. Hela den bibliska texten återberättas inte – det skulle ha tagit för stor plats – men valda delar, särskilt sådana som en bibelläsare kan behöva hjälp med. Bibelcitaten är som regel hämtade från Bibel 2000, i några fall från Svensk folkbibel när skillnaden är för stor mellan Barrons amerikanska bibelversion och Bibel 2000.
Författaren är angelägen att slå en bro till Nya testamentet. Men han gör inte detta genom att allegorisera Gamla testamentet utan genom att upptäcka andra likheter. Ibland går han kanske väl långt i denna iver, som när han ser en likhet mellan Davids dans inför arken (2 Sam 6) och hur barnet ”sparkade till” i Elisabet (Luk 1:41).
Det är, som sagt, endast de historiska bibelböckerna som behandlas i denna bok. De profetiska och poetiska böckerna får vänta tills nästa volym. Det betyder att skildringar av krig och uppmaningar att ”viga åt förintelse” (till exempel 5 Mos 7:7) får sin utläggning, vilket är bra. Barrons synpunkter är alltid balanserade och väl förankrade i kyrkans tradition.
Denna bok ersätter inte en bibelkommentar, men kompletterar den på ett utmärkt sätt. Det är ungefär samma typ av bibelutläggning som finns i Joseph Ratzingers böcker om Jesus från Nasaret, samma förening av exegetisk kunskap och pastoral ambition. Jag kan tänka mig att den är särskilt lämplig för dem som har svårt att komma till rätta med Gamla testamentet i sin bibelläsning, men även den som förbereder en predikan kan säkert finna mycket av värde. Översättningen är välgjord. Med denna bok har Veritas lagt ännu ett bidrag till sin förnämliga utgivning.
Sten Hidal