
Olika solister, körer och ensembler samt dirigenter; Hänssler Classic 2 CD HC24051
Det finns gott om liknande kompilationer med Mariahymner, men denna samling skiljer sig på flera punkter från andra. Dels är några av inspelningarna sextio till sjuttio år gamla (restaurerade och absolut njutbara). Dels återfinns här kompositioner man sällan hittar annars.
Ave Maria – ängelns hälsning under Bebådelsen – består av två delar: först några citat ur Lukasevangeliet och som en andra del (”Heliga Guds moder, bed för oss syndare …) en bön som tillfogades i 1568 års utgåva av det romerska breviariet. Det är en av katolska kyrkans mest älskade böner, och därför också tonsatt av otaliga kända och okända kompositörer från snart sex sekler.
Bachs Preludium (BWV 846), som blev grunden för flera Ave Mariaversioner, inleder på cembalo. Så följer en märklig inspelning av Bach/Gounods hymn med Donkosackerna under Serge Jaroff inspelad 1952 – Donkosackernas blomstringstid! De är ju mest kända för ryska folkvisor och några ryska liturgiska sånger, men sjunger denna katolska bön fint. Och inspelningen håller.
Schuberts Ave Maria för sopran och piano följs av Mendelsohns körtonsättning, Fanny Hensels för solo, Gustav Holsts för kör, Verdis (med Renata Tebaldi, ur operan Otello) och Bruckners för kör. Och så Karl Mays, för kör liksom Hildegard von Bingens. Och slutligen Vivaldis Salve Regina som barockkantat.
Detta är första skivan, på den andra sjunger munkarna i klostret Sankt Ottilien den gregorianska mässan på Marie Bebådelses fest, och några ytterligare hymner av Hildegard von Bingen kompletterar samlingen.
Ett ansenligt urval alltså, mestadels av mycket fin kvalitet trots att inspelningarna är från flera årtionden. Roligt med denna delvis ovanliga repertoar.
Kaj Engelhart