[R-slider id=”18″]
Innanför Vatikanens murar, bara ett stenkast från Peterskyrkan, ligger Vatikanens mosaikstudio. Den är en del av Petrusfabriken – det vill säga, den organisation som sköter om Peterskyrkans underhåll – och härifrån kommer de fantastiska konstverk som pryder basilikans interiör.
När Katolskt magasin besöker mosaikstudion välkomnas vi av studions direktör, Paolo di Buono. Han
visar oss först in i galleriet, där han ger oss en introduktion till studions verksamhet.
– Man kan säga att vi har tre uppgifter. Den första är att underhålla, reparera och restaurera de flera hundra år gamla mosaikerna inne i kyrka, säger han.
De första mosaikerna kom till Vatikanen i slutet av 1500-talet, och ända sedan dess har de många vackra konstverken varit en framträdande del av kyrkans interiör.
10 000 kvadratmeter mosaik pryder basilikan och i mosaikstudion arbetar 13 experter med underhållet.
– Utan det arbetet skulle många av basilikans skatter försämras och gå förlorade, säger Paolo di Buono och berättar att arbetet fortfarande går till på samma sätt som när studion grundades på 1600-talet.
En annan del av verksamheten ägnas åt de mosaiker som påven tar med sig som present vid sina utlandsbesök. Mosaikerna, som vanligtvis har ett kristet motiv, brukar oftast ges till andra religiösa ledare eller till katolska regeringschefer och diplomater.
Men det finns undantag, förklarar Paolo di Buono:
– När påve Benedikt XVI skulle besöka Betlehem lät han göra en mosaik föreställande krubban. Och när Johannes Paulus ii 1998 besökte Kubas Fidel Castro gav han kommunistledaren en stor mosaik föreställande Kristus.
I mosaikstudion producerar man också nya mosaiker på beställning från hela världen, ofta av intresserade samlare. Då rör det sig vanligen om vyer av Rom, eller om konstverk av kända impressionister såsom Monet.
Paolo di Buono poängterar att dessa beställningsarbeten är mycket viktiga för verksamheten: D
– De pengar vi får in går direkt till underhållet av Peterskyrkan. Det är ett stort ekonomiskt stöd för oss.
De gamla mosaikstenarna förvaras i ett arkiv innanför själva studion. De är alla tillverkade på 1600-talet och unika i sitt slag. Därför bevaras de uteslutande för just underhåll och reparation av de gamla konstverken och allt är noggrant kategoriserat efter färg och nummer.
Till nya mosaiker används en annan typ av mosaik, inköpt från Venedig. Denna mosaiksten har en annan kulör och glans än de gamla och kan också blandas på olika sätt för att få nya nyanser. Mosaikstudions konstnärer har 28 000 basfärger att tillgå.
En av studions skickliga konstnärer är Emanuela Rocchi. Hon har gått en specialiserad konstnärsutbildning och när vi besöker studion arbetar hon med att överföra en impressionistisk oljemålning av Claude Monet med motiv från Venedig till en mosaik. Noga går hon igenom varje moment och demonstrerar för Km:s utsände:
– Varje dag skär jag bort en liten bit av bilden, det är den bit jag ska arbeta med under dagen, förklarar hon.
Mosaikstenarna, som hon själv skär till i rätt storlek, fäster hon med ett kitt gjort efter ett recept från 1600-talet:
– Det tar upp till tre månader innan kittet torkar och blir hårt så jag har gott om tid att arbeta med varje moment i lugn och ro, säger hon.
Trots att Emanuela och hennes kollegor har 28 000 basfärger att välja mellan händer det ibland att en nyans saknas.
– Ibland kanske jag inte hittar den färg jag vill ha. Då gör jag en ny färg genom att blanda två mosaikstenar av passande färger, hetta upp dem till 800 grader, och på det sättet smälta samman dem till en ny nyans, förklarar hon.
Detta sker i ett angränsande rum och vi får följa processen på nära håll. På förvånansvärt kort tid har en helt ny färg ska- pats, speciellt för det konstverk hon just nu arbetar med. Hon kan även välja vilken form hon vill ha på den nya mosaikbiten.
Emanuela Rocchi presenterar oss också för Gabriele Mattiaci, en annan av mosaikexperterna. De två är inte bara kollegor utan också äkta makar sedan några år tillbaka.
– Vi träffades genom jobbet, skrattar de.
I mosaikstudion görs också de mosaikporträtt av påven som sätts upp i basilikan San Paolo fuori le Mura. De senaste två har skapats av Cesare Bella.
– Jag började arbeta här när Johannes Paulus II var påve, så min första mosaik var påve Benedict XVI. Då utgick jag från en målning så det var ganska lätt. Att göra mosaiken av påve Franciskus var svårare eftersom jag då fick utgå ifrån ett fotografi, som dessutom inte var särskilt bra, skrattar han.
Att slutresultatet likväl blev det önskade beror förstås på det kunnande och den expertis som han och de andra mosaikexperterna besitter. Genom sitt arbete i det fördolda hjälper de till att bevara Peterskyrkan för framtiden. Och för Km:s utsände har besöket i mosaikstudion för alltid förändrat synen på Peterskyrkan rika konstskatter.
Text: Bitte Assarmo
Foto: Charlotta Smeds