Kardinal Tscherrig, tidigare nuntie i Norden, avliden

Ärkebiskop Emil Paul Tscherrig och biskop Anders Arborelius begrundar ikonen som var Stockholms stifts avskedsgåva till nuntien 2012. Foto: Birgit Ahlberg-Hyse

Den schweiziske kardinalen Emil Paul Tscherrig, påvlig nuntie i Norden mellan 2008 och 2012, avled tidigare i dag.

Ärkebiskop Tscherrig, som utnämndes till kardinal av påven Franciskus 2023, bodde i Rom efter att han hade gått i pension 2024. Född i Schweiz 1947 som äldst av åtta barn prästvigdes han 1974 och påbörjade sin karriär inom den påvliga diplomatiska kåren 1978.

Under sin gärning som nuntie var ärkebiskop Tscherrig stationerad i Burundi, Karibien, Sydkorea och Mongoliet innan han kom till Norden 2008. Efter fyra år i Norden, baserad på nuntiaturen i Stockholm, sändes han till Argentina, där han skulle komma att lära känna ärkebiskop Jorge Mario Bergoglio, som året därefter blev vald till påve. År 2017 utnämndes ärkebiskop Tscherrig som förste icke-italienare till nuntie för Italien och San Marino, och den 30 september 2023 upphöjdes han till kardinal.

(Katholisches Medienzentrum, The College of Cardinals Report)