Martin Berntson; Artos, 2024
År 2007 sändes TV-dokumentären Nunnan. Berättelsen om den då nittonåriga Martas livsval gjorde avtryck och många som såg filmen har inte glömt den. Det radikala livsvalet både inspirerar och provocerar. Män och kvinnor har genom hela kristendomens historia dragit ut i öknen, både konkret och bildligt. De har velat följa Jesus på ett radikalt sätt och inte nöjt sig med mindre än att ge hela sitt liv. Hur började denna rörelse? Och hur ser det ut idag? Går det att göra en tidslinje?
Martin Berndtson, professor i religionsvetenskap och teologi vid Göteborgs universitet, vill med boken Klosterliv erbjuda oss en överblick av klosterlivets historia från det första spirandet i Egyptens och Palestinas öknar fram till dagens ”ny-monasticism”. Även geografiskt är det brett och vi får resa kors och tvärs över jordklotet. Han är medveten om att bredden sker på bekostnad av djupet, men så var också tanken med boken att fånga fenomenet klosterliv i dess ”helhet” (om det nu är möjligt). Hans önskan är att beskriva den spiritualitet som går att finna i klosterlivets historia och det resulterar i en panorama-bild som omfattar klosterliv i både öst och väst: katolskt, syriskt, bysantinskt, slaviskt, protestantiskt …
I boken möter vi många kända gudsvigda, som 300-talets Antonius, 1100-talets Hildegard av Bingen, 1500-talets Ignatius av Loyola och, från vår egen tid, Moder Teresa av Calcutta, för att bara nämna några. Men däremellan kommer många mindre kända som satt sitt avtryck i historien. Här finns de som grundat nya klosterordnar, andra som reformerat desamma. En del reste ut som missionärer, andra förblev i sin cell, en del blev upphov till en spiritualitet som inspirerar många än idag, andras vision hade kort livslängd, en del blev missförstådda och motarbetade och fick se sitt livsverk raseras, andra vördas som helgon.
Det är inga spikraka linjer genom Berndtsons historielektion, utan snarare parallella utvecklingar. Det gör boken något spretig och jag återvänder gång på gång till innehållsförteckningen för att inte gå vilse i århundradena. Vi erbjuds också ett register på inte mindre än femton sidor över personer och platser som nämns i boken, förutom käll- och litteraturförteckning. Det är ett gediget material som samlats här.
I en del kapitel tycker jag mig se tecken på att texten utgår från föreläsningar. Boken hade vunnit på en ytterligare språklig genomarbetning för att undvika upprepningar av ord och felstavningar. Trots den utlovade bredden, kommer det ibland avsnitt med fördjupning om ett livsöde eller ett historiskt skeende. En del av dessa djupdykningar förvånar mig och hade gärna kunnat markeras som exkurser för att inte bryta av den historiska linjen.
I boken kan vi läsa om vad klostertraditionen har bidragit med till exempel när det gäller utbildning, sjukvård och andra sociala inrättningar, men Berntson lyfter också fram en hel del av de stormar som både drabbat kloster och ordnar, och även orsakats av desamma. Här finns båda saker sida vid sida och det blir tydligt hur kloster ibland har använts som brickor i politiskt spel och maktkamp.
När jag närmar mig slutet av boken och tänker tillbaka på vad jag läst, är det ett virrvarr av trådar. Det går inte att hålla alla dessa historiska linjer i tanken på en gång. Men så är inte heller historien rak och logisk. Det finns verkligen många olika traditioner inom begreppet klosterliv. På vindlande vägar har klosteridealen burits vidare från generation till generation. Jag, som själv lever i kloster, vill tacka Martin Berndtson för hans lovvärda initiativ att erbjuda en sammanfattning på svenska av den rörelse som varit och är en viktig del av Kristi Kyrkas liv och tradition.
I Uppenbarelseboken läser vi om en stor skara som ingen kunde räkna. Dessa ord påminns jag om när jag läser denna bok där hundratals, ja, tusentals personer passerar förbi. Dessa munkars och nunnors, bröders och systrars liv har tagit sig olika uttryck, men ändå finns där en gemensam nämnare: De har alla valt att följa Jesus genom ett radikalt lärjungaskap. Må Herren fortsätta kalla kvinnor och män till klosterliv också idag och ge dem mod och kraft att svara!
sr Elisabeth Aldén OSB