Erik Westberg Vocal Ensemble, dir. Erik Westberg, Swedish Society Discofil (SCD 11787)
Ett ganska okänt kyrkomusikverk av en svensk tonsättare förtjänar att uppmärksammas: Missa solemnis för kör, orgel, piano och celesta av göteborgskompositören Andreas Hallén (1846–1925). En konstnärligt och tekniskt välgjord utgåva har nyligen spelats in och getts ut på CD, med Erik Westberg Vocal Ensemble.
Andreas Hallén var prästson och började spela piano och orgel redan som barn. Rika släktingar lät honom studera i Tyskland, där han vistades i bland annat Leipzig och omgavs av musik av Mendelsohn och Schumann. Senare påverkades han starkt av moderna kretsar som Richard Wagner och Franz Liszt. Dirigering lärde han hos Rheinberger i München och komposition hos Rietz i Dresden.
Han fick sin främsta yrkesroll i Göteborg, där han bidrog till musiklivets utveckling. I sju år ledde han Göteborgs Orkesterförening och flera ensembler som gav liv åt konsertaktiviteterna i staden. Så blir han sånglärare i Berlin åren kring 1880, upplever Wagners musikdramatiska verk och börjar skriva i samma anda. Hans opera Harald der Wikinguruppförs i Leipzig 1881 – på rekommendation av Liszt!
Efter år som dirigent och orkesterorganisatör i Malmö och Stockholm och introduktör av äldre musik – Bach, Palestrina och Schütz – och skapare av fyra operor, skriver han en Missa solemnis, för en kyrka, inte en konsertlokal. Den framförs 1923 i den stora och ganska nya Engelbrektskyrkan i Stockholm, två år senare på nytt till hans begravning.
Musiken är romantisk, inåtvänt meditativ omväxlande med mäktig och praktfull. Klanger från den tyska traditionen blandas med franska romantiska inslag, och satserna växlar mellan soli, duetter och kör. Resultatet är något så ovanligt som en vacker, helgjuten mässa av en svensk, ickekatolsk kulturellt öppen nationalromantiker.
Kaj Engelhart