TV-serie om Jesus drar fram som en löpeld

Globalt fenomen. Jonathan Roumie, som spelar Jesus i The Chosen, är uppfostrad som katolik. Han berättar för Catholic News Agency att han under sin uppväxt drömde om att få träffa påven och åka på Världsungdomsdagen, men han viste inte hur, och hans föräldrar som var invandrare kunde inte hjälpa honom. I augusti i år blev hans dröm delvis uppfylld när några ur produktionsteamet kring The Chosen åkte på pilgrimsresa till Rom för att besöka apostlagravarna. Roumie fick då också möjlighet att möta påven och passade även på att besöka sitt favorithelgon Padre Pios grav i San Giovanni Rotondo.

Pilotavsnittet lyckas på bara tjugo minuter fånga intresset på ett mycket känsloladdat sätt och många vittnar om att det är svårt att slita sig från den amerikanska TV-serien The Chosen när man väl har sett ett första avsnitt. Det är en jordnära och realistisk skildring av hur det kan ha gått till när människor mötte Jesus då han vandrade ”som en av oss” på dammiga vägar i Det heliga landet. 

Serien, som finns textad till mängder av språk, är trogna evangelierna men berättelsen är utbroderad. Det är människor av kött och blod som framträder, påverkade av den oro i livet som vi själva kan relatera till, över försörjningen, över äktenskapet, över att vara socialt accepterad, och kanske värst av allt, över att bygga sitt liv på en lögn. Det förvandlande mötet med Jesus hos varje enskild individ framstår därför desto tydligare. Kristen tro bygger inte på känslor, men de kan spela en viktig roll i omvändelseögonblicket och detta skildras på ett fint sätt – det är lätt att förstå varför lärjungarna grips av Jesu person och tar det omvälvande beslutet att lämna allt för att följa honom. 

Serien har övertygat med bra skådespeleri, en trovärdig dialog och spännande miljöer och allt är mycket professionellt producerat. I de första avsnitten lär man bland annat känna Maria från Magdala, fiskarbröderna Simon och Andreas, skatteindrivaren Matteus och farisén Nikodemos. 

Ytterligare en anledning till framgången för The Chosen är att den undviker sådant som kan tolkas som samfundsskiljande. Seriens skapare och regissör, Dallas Jenkins, berättar att de fokuserar helt på människors möten med Jesus. ”När man gör det faller alla religiösa murar som folk har rest mellan sig”, säger han. Man anar också att produktionsteamet själva drivs av en stark kärlek till mannen från Nasaret och vill framställa honom så fantastisk som de själv upplevt honom.

Seriens skapare bestämde sig från början att stå helt fria från ”Hollywood”, som de själva uttrycker det. I stället valde man finansiering via crowdfunding, alltså gräsrotsfinansiering där man ber om förskottsbetalning av intressenter, både organisationer, företag och privatpersoner. Det visade sig vara ett genidrag. Till första säsongen drog man in över tio miljoner dollar (vilket är rekord för crowdfunding av filmprojekt) och till varje ny säsong söker man ny finansiering på liknande sätt. Sju säsonger är planerade och målet är att nå en miljard (sic!) tittare. Därför är också The Chosen gratis att se, via en egen hemsida och en mobilapp. I skrivande stund har avsnitten strömmats över tre hundra miljoner gånger över hela världen.

Till sin hjälp har Dallas Jenkins, som själv är evangelikal kristen, konsulterat tre experter från olika traditioner: pater David Guffey csc, regissör och producent vid den katolska Family Theater Productions, dr Doug Huffman, professor i Nya Testamentet vid det evangelikala Biola University, och den messianska rabbinen Jason Sobel. Den varma och innerliga gestaltningen av Jesus spelas av en katolik, Jonathan Roumie, som i sin egen person bär på ekumenisk erfarenhet: han är född och uppvuxen i New York och son till två invandrare, en koptisk pappa från Egypten och en katolsk mamma från Irland.

Konceptet med en tv-serie är kanske inte så nytänkande som det kan låta. Evangelisation har i alla tider haft bäst framgång via personliga berättelser om hur mötet med Jesus har förvandlat människors liv – något som seriens pilotavsnitt, The Shepherd, visar på ett gripande sätt på bara tjugo minuter. Många tittare har vittnat om att det har varit tillräckligt för att de ska fastna för The Chosen.

Mattias Lindström

Fotnot: Serien finns än så länge i två säsonger och kan ses gratis, antingen på hemsidan (watch.angelstudios.com/thechosen) eller via mobilappen The Chosen, som finns till både iPhone och Android.