DOKUMENTÄR: The Social Dilemma

Denna dokumentär kan lätt räknas in bland årets viktigaste att se. Ett antal it-experter kommer till tals och varnar för den påverkan sociala medier har på oss. Det som gör det trovärdigt är att de själva varit med och skapat de plattformar som nu styr miljoner och åter miljoner människors liv.

Vi talar om Google, Facebook, Twitter och liknande företag, vars program finns på de flesta smarta mobiltelefoner i världen, och hur de har lyckats tjäna obegripliga summor pengar genom att använda vår uppmärksamhet som en handelsvara. Hur det går till förklaras pedagogiskt i filmen. Det som i flesta fall startade med en god vilja att göra världen bättre spårade ur när kärleken till pengar tog över.

Resultatet är inte alldeles uppenbart men det finns alarmerande rapporter att ta del av. Till exempel har antalet länder med politiska desinformationskampanjer på sociala medier dubblerats de senaste två åren och Facebook rapporterade själva 2018 att 64 % av de som anslöt sig till extremistgrupper på Facebook gjorde det på grund av att algoritmerna styrde dem dit. Det demokratiska systemet är alltså under attack.

Men också enskilda människors liv. En undersökning i USA visar till exempel att hög användning av sociala medier sammanfaller med självupplevd försämring av den psykiska hälsan (antalet självmord bland barn och ungdomar i USA har skjutit i höjden de senaste tio åren).

Det är ingen teknikfientlig dokumentär (vilket bidrar till trovärdigheten). Däremot uppmuntras vi till att ta kommando över hur vi använder oss av internet och att aktivt motverka att vår uppmärksamhet säljs som en vara vi inte har någon kontroll över (praktiska tips ges). Vi uppmanas också att påverka våra politiker att lagstifta om begränsningar för att värna om demokrati och människors välmående.

Ett första steg kan vara att se denna dokumentär.

Mattias Lindström

Netflix, The Social Dilemma, 2020