Engelsk oratorieprakt när Howard Blakes Benedictus framförs i S:t Görans kyrka


 
Den 18 november framförs i S:t Görans kyrka i Stockholm ett den engelske kompositören Howard Blakes Benedoctus. Verket är ett oratorium för kör, tenorsolo och orkester.

Texten bygger dels på prologen i Benedictus klosterregel, dels på dikten The hound of Heaven av den engelske poeten, mystikern och katoliken Francis Thompson. Verket är drygt en timme långt.

Stilen är åt det filmmusikaliska hållet – bitvis lite kärvt, bitvis mycket romantiskt och intagande.

Tonsättaren, som f ö fyller 80 i oktober, kommer själv att närvara vid framförandet. Solist är den engelske tenoren Richard Edgar Wilson.

Howard Blake säger själv att verket är höjdpunkten på hans karriär. Berättelsen om Benedikt och hans gärningar fick en omvälvande betydelse.

18 år gammal fick Blake ett stipendium vid Royal Academy of Music i London. Trots idoga studier av tolvtonsteknik (ett mycket strängt formbundet sätt att skriva musik) fann han sig dock inte tillrätta.

Blake blev istället en mycket framgångsrik tonsättare av film- och tv-musik. Ett av hans mest älskade verk är the Snowman (Snögubben), som ursprungligen är skriven för en animerad film. Verket har också framförts i konsertversion och dessutom som balett vid Göteborgsoperan 1993.

Först i början av 1970-talet började Blake skriva ”seriös” musik, framför allt en del kammarmusik. 1976 uppfördes hans kantat ”The Song of S:t Francis” i benediktinklostret Worth Abbey i England.

1980 fick Blake veta att man skulle fira 1500-årsminnet av Benediktus födelse.
– I Worth Abbey fanns ett stort lugn jag länge sökt, berättar Howard Blake. Jag förstod att jag kommit rätt.

Blake bodde en tid i Worth Abbey och studerade bland annat det stora biblioteket. I Benediktus livsgärning fann han den inspiration han behövde för att skriva något som uttryckte själens plats i livet.

Verket stod färdigt 1980, reviderades av Blake 1983 och har sedan dess spelats ett flertal gånger såväl i Storbritannien som Australien, USA och Nya Zeeland. Första gången det framfördes i Sverige var i S:t Görans kyrka 1997, då med tonsättaren själv som dirigent.

Efter Benedictus har Howard Blake skrivit flera stora seriösa verk. En Sinfonietta för tio bleckblåsare (för Philip Jones Brass Ensemble), flera instrumentalkonserter samt körverket the Festival Mass.

2007 uruppfördes oratoriet The Passion of Mary i S:t Görans kyrka.
 
Källa: Pär Trehörning (artikel, 1997)
Foto: Clive Barda